Tuesday, November 8, 2011

Kamera masuk melalui mulut sampai ke perut (endoskopi)




Gambar:Injap Perut Normal


 Entry kali ini aku ingin berkongsi cerita masalah kembung perut.Masalah ini aku mula hidapi pada hari pertama aku sakit misteri (sila rujuk entry sebelum ini).Pada mulanya aku tidak menganggap ianya masalah besar.Yela,semua orang pernah mengalami masalah kembung perut."Standard la kan".Letak minyak angin,pastu hilang la kembung perut.



Namun masalah kembung perut aku berlanjutan sehingga sekarang (lebih kurang setahun lebih).Perut aku sentiasa kembung,terutama sekali selepas makan.Keadaan ini menyebabkan aku mengalami kesukaran bernafas setiap kali selepas makan.Ini menyebabkan aku jadi "takut" untuk makan.Lama kelamaan aku jadi hilang selera makan.Setiap hari,setiap kali bangun tido aku hanya makan sekeping biskut dan segelas air milo(itu pun paksa makan) sampailah keesokkan harinya.Gara2 cara pemakanan sebegini,berat badan aku turun sebanyak 10kg dalam tempoh seminggu.Pada awalnya,aku gembira dengan penurunan berat ini.Yela,sebelum ni,nak turun 1kg pun payah.Sekarang "1 shot" 10kg hilang.Tapi disebalik penurunan ini,timbul perasaan bimbang kerana ianya berlaku terlalu drastik dan bimbang takut memakan diri.

Aku cuba beberapa cara untuk mengubati kembung perut ini dengan menggosok minyak angin,bertuku,minum air halia,ino dan sebagainya.Namun semua usaha ini tidak menunjukkan perubahan.Perut aku masih kembung!

Aku cuba mendapatkan rawatan dari beberapa klinik swasta dalam usaha untuk mengubati penyakit ini.Doktor mengesyaki aku mengalami masalah gastrik dan membekalkan aku dengan beberapa jenis ubat.Namun hasilnya,masih tiada perubahan.

Add caption







Gambar:Ubat2 Yang Diambil


Selain daripada ubat jenis tablet "pil",aku juga pernah mengambil ubat jenis cecair yang disuntik melalui tangan yang dikatakan oleh doktor mampu memberi kesan yang lebih maksima seterusnya mampu mengubati penyakit dalam masa yang yang singkat.Namun,hasilnya tetap sama.Perut aku "still" kembung.



Gambar:Proses memasukkan ubat melalui tangan

Keadaan ini menyebabkan aku sentiasa berulang alik ke beberapa klinik bagi mencari penawar yang sesuai sehingga seorang doktor( Doktor Bukhari) mencadangkan kepada aku agar merujuk permasalahan ini kepada mereka yang lebih pakar.Menurut Doktor Bukhari,amat jarang bagi mereka yang muda seperti aku mengalami masalah perut yang serius.Jadi beliau ingin merujuk  kes aku kepada Klinik Pakar Hospital Sultanah Nur Zahira (HSNZ) dimana beliau mencadangkan aku menjalani prosedur perubatan diagnosti yang dikenali sebagai Endoskopi .


Menurut sumber http://ms.wikipedia.org, "Endoskopi merupakan prosedur perubatan diagnostik ceroboh minima yang digunakan bagi menilai permukaan dalaman organ dengan memasukkan tiub kedalam tubuhPeralatan ini mungkin memiliki tiub kaku atau lentur dan bukan sekadar memberikan gambar bagi pemeriksaan mata dan gambar, tetapi turut membolehkan pengambilan biopsies dan objek asing. Endoskopi merupakan alat bagi pembedahan ceroboh minima."


Gambar: Kamera Endoskop Lentur





Dalam bahasa yang lebih mudah,Doktor akan memasukkan kamera melalui mulut aku sampailah ke perut bagi mencari punca kembung perut.Proses ini mengambil masa sekitar 5 minit sahaja.Tapi apa yang lebih ngeri semasa proses ini berlangsung,aku dalam keadaan sedar kerana hanya dibius bahagian mulut sahaja!

Doktor Bukhari telah membuat temujanji aku dengan pihak Klinik Pakar dan telah menulis sedikit cacatan untuk aku serah kepada Doktor di Klinik Pakar nanti.






Akhirnya,tarikh temujanji dengan Doktor di Klinik Pakar tiba.Dalam keadaan berdebar aku berjumpa dengan doktor (Doktor Marzuki) yang bertanggunjawab mengendalikan kes aku.Doktor Marzuki merupakan Ketua Pakar Bedah di klinik ini.Setelah berbincang,Doktor Marzuki telah menetapkan tarikh dibulan berikutnya untuk aku menjalani proses "endoskopi".Sementara menanti tarikh tersebut,aku telah dibekalkan dengan beberapa jenis ubat yang lebih"power".


Gambar:Ubat2 lebih "power".Nilai semua ubat hampir RM1k



Seperti mana tarikh yang telah ditetapkan,aku pun menjalani proses "endoskopi".Proses ini dikendalikan sendiri oleh Doktor Marzuki dan dibantu oleh pegawai kesihatan serta jururawat.Ketika mula dibawa ke bilik "endoskopi"aku sempat berbual dengan salah seorang doktor yang akan membantu Doktor Marzuki.Aku dimaklumkan proses ini akan memakan sekitar 5minit sahaja.Doktor kemudian menyembur ubat bius kedalam mulut dan menyuruh aku menelannya.Selang beberapa saat,mulut aku mula kebas.Sementara menanti kehadiran Doktor Marzuki yang sedang merawat pesakit dibilik sebelah,aku sempat kamera yang akan digunakan.Boleh tahan besar jugak saiz "cable" kamera,besar jari kelinking.Dalam kepala aku dah mula risau.Ntah apa yang aku rasa bila kamera masuk dalam mulut aku sampai ke perut.Sakit ke?Dahlah aku sedar sepanjang proses ini.Memang serabut gile otak aku "time" tu.


Gambar:Kamera Endoskopi

Gambar:Proses Endoskopi sedang berlangsung


Gambar:Keratan rentas bagaimana kamera
              dimasukkan melalui mulut hingga
ke perut




Tiba2 aku terdengar jeritan dari bilik sebelah.Pesakit bilik mengerang kesakitan.Aku dapat dengar dengan jelas Doktor Marzuki cuba menenangkan pesakit yang juga sedang menjalani proses "endoskopi".Kecut perut aku.Denyutan nadi aku semakin meningkat,jelas terpapar pada mesin tekanan darah yang disambung ke jari aku.Perasaan berdebar dantakut mula menyelubungi diri aku.Dalam kepala aku masa tu,mesti pesakit bilik sebelah kene bius aku macam aku jugak.Sebab tu dia sedar dan mampu menjerit (walaupun suaranya tidak jelas kerana kamera masih didalam mulut).


Keadaan tu,memang buat aku takut.Akhirnya aku panggil doktor yang akan membantu Doktor Marzuki nanti.Aku bagitau doktor yang aku nak dibius sepenuhnya(tido).Reaksi doktor sedikit marah,kerana sebelum ini aku dah bersetuju untuk dibius dibahagian mulut sahaja.Lagipun doktor bagitau,kalau bius mulut aku terus boleh balik sebaik sahaja proses ini selesai.Berbeza dengan bius penuh,aku terpaksa berehat diwad untuk tempoh 2-3 jam sementara menanti aku sedar dari tido.Tapi aku berkeras jugak nak bius penuh.Aku bagitau doktor jeritan pesakit bilik sebelah telah membuat aku jadi lemah semangat dan takut sangat2.Tak sanggup aku nak mengalami nasib macam orang sebelah.Akhirnya doktor akur dengan keputusan aku.Doktor telah menyuntik ubat bius ditangan dan selang beberapa saat aku terus tak sedarkan diri.


Setelah "pengsan"untuk tempoh 2 jam,aku akhirnya sedar.Tapi badan masih lemah kesan dari ubat bius.Aku berehat dulu untuk setika sebelum balik ke rumah.Tekak aku ada "terasa" sedikit kesan dalam kamera yang melalui tekak.Tapi takde lah sakit sangat.Bersukur pada Allah kerana semuanya berjalan lancar.



Gambar:Setelah selesai endoskopi




Dalam temujanji berikut,hasil daripada proses "endoskopi" yang dijalankan doktor mengesahkan aku mengalami masalah dibahagian injap perut(Diaphragm).Injap ini didapati berfungsi dengan sempurna (gagal menutup rapat)sehingga menyebabkan bahan-bahan didalam perut tertolak keluar dan menghasilkan asid/gas yang disyaki punca perut aku kembung selama ini.Bagi merawat permasalahan ini,doktor telah memberikan aku beberapa jenis ubat.Sekiranya dalam tempoh tertentu ubat ini gagal merawat permasalahan ini,kemungkinan aku terpaksa menajalani pembembedahan bagi bagi merawat injap tersebut.

Sebenarnya,aku kurang yakin dengan keterangan doktor yabg mengatakan bahawa injap perut yang menjadi punca perut aku kembung.Sebabnya dalam temujanji2 berikutnya doktor seolah2 teragak dan nampak keliru sebelum dapat menjawab soalan2 yang aku ajukan kepada mereka berkaitan masalah yang berlaku.

Aku yakin permasalahan yang berlaku ada kaitan dengan penyakit "misteri" yang aku alami sekarang kerana ianya berlaku pada masa yang sama.Walaupun bagaimanapun aku menerima pandangan atau keputusan dari dua2 kaedah perubatan(moden/alternatif) ini.Setiap satunya mempunyai asas kepercayaan masing2.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segalanya.Aku sebagai hambaNya sekadar mampu berikhtiar,bertawakal dan berdoa kepadaNya agar disembuhkan dari penyakit yang dialami agar aku mampu beribadat kepadaNya dan berbakti kepada keluarga..

Wassalam...



Gambar:Keratan rentas perut

39 comments:

  1. Foc jer pasal saya nuat di hospital kerajaan

    ReplyDelete
  2. Foc jer pasal saya nuat di hospital kerajaan

    ReplyDelete
  3. Jumaat nti mak sy nk kena jalani endoskopi ni,dia tkt smpai xnk pergi temujanji...

    ReplyDelete
  4. Lama x nk dpt date kt hspt kerajaan

    ReplyDelete
  5. Assalam.. apa perkembangan slps endoskopi? Sudah pulih?

    ReplyDelete
  6. Risau gak ne..
    Selang brapa hari lagi...

    ReplyDelete
  7. Saya buat endoskopi semalam. Just rasa perit time letak bius dekat tekak. Pastu saya diberi ubat tidur. So mmg tak tahu apa. Jaga jaga dah settle semua alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya esok 2/4 baru akan buat endoskopi...

      Delete
    2. saya esok 2/4 baru akan buat endoskopi...

      Delete
    3. Saya rasa perut saya masuk angin.badan rasa lemah sampai tak boleh jalan.saya pun akan buat endoskopi 14hb ni.
      Admin ni apa citer dah sihat ke

      Delete
  8. Kalau pesakit asma xpe ke kena ubat bius ni?boleh bernafas mcm biase ke?sbb saya ni mudah semput gak ni.x lama lg giliran saya nak buat endoskopi ni.nervous skit.

    ReplyDelete
  9. rsa takut plk nk bt.22/7 trikh nk bt..nk mntk bius penuh lh kot cmni..sbnrnya lma jg nk tnggu dpt trikh tu,g hosp 24/5 ,22/7 trikh bt..

    ReplyDelete
  10. rsa takut plk nk bt.22/7 trikh nk bt..nk mntk bius penuh lh kot cmni..sbnrnya lma jg nk tnggu dpt trikh tu,g hosp 24/5 ,22/7 trikh bt..

    ReplyDelete
  11. Cuak dibuatnya...bior benor ap yg diceritakan ni.teman pon alami sakit yg sama..kena masuk kamera..seram pulak ehhh

    ReplyDelete
  12. TRG5353 DH SEMBUH KER..SY DH 3BULAN KENA GASTRIK/ANGIN NI..LEPAS MAKAN RASA NK MUNTAH..DOC SYORKAN SY BUAT ENDOSKOPI..

    ReplyDelete
  13. TRG5353 DH SEMBUH KER..SY DH 3BULAN KENA GASTRIK/ANGIN NI..LEPAS MAKAN RASA NK MUNTAH..DOC SYORKAN SY BUAT ENDOSKOPI..

    ReplyDelete
  14. Saya pun akan buat endoskopi ni...adakah sakit misteri tuan tu ada kaitan dgn santau angin..kalo yer boleh share tempat untuk berubat..

    ReplyDelete
  15. Sekarang ni macam mane? Dah sembuh ke? Saya akan buat endoskopi ni ahad ni.. Rasa mcm tak yakin plak lepas bace ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis. Mcm mn buat hari tu. Sakit x

      Delete
  16. mintak bius ja...x yah runsing..saya dh try masuk mentah2..x tahannnnn..bayangkan jolok jari pon nak termuntah...ni kan plak wayar kamera smpai dlm perut..bila kita cemas kita x kan dpat bernafas..lagi susah..tpi ada org yg bleh buat mentah2..saya baru buat smlm 09/05/16

    ReplyDelete
  17. Dua hari g sy kena endoskopi..

    ReplyDelete
  18. Saya baru je td buat..Alhamdulillah..cuma ikut je arahan doctor..jgn tgk bila dia masukkan wayar tu..insyaAllah xde ape..

    ReplyDelete
  19. Bru jer buat 3 ari lepas..mmg bius kt mulut jer. Mulut injured jd ulser sbb kena tekanan dr holder yg diopakai kt mulut. Masa mkn ada ngilu sket sebelah dlm perut n ulu ati, maybe ada luka semasa prosedur.tekak pon ada sakit sket..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis. Dah buat ke harintu.sakit x sis?

      Delete
  20. Uhhh same mcm sy rase skrg...sbiji mcm tuan kene...ubat ape ye hosptl tu bg pd tuan slps endoskopi tu.?wsp 01113180887

    ReplyDelete
  21. Saya buat untuk kali ke 2.. beza 4 tahub dulu saya diberi ubat bius.. smlm 27hb feb 2017 saya diberi ubat kebas je.. huh.. BP drop.. teruk.. sampai bacaan jadi semakin lemah.. doktor dan nurse tepok2 supaya saya jangan ttidur. Diorg tnya mmg darah rendah ke.. saya kata tak makan kot huhu.. but mmg x bestlah kalau masukkan time sedar.. if ada pilihan bius.. saya pilih bius.. tp result tak leuar lgi. Sy diberi ubat utk 2 bulan.. maybe ada luka.. sbb pedihnya terasa.. sy langsung x lawan tahap redha waktu tu.. nk demam dibuatnya.. takpe pergi je wat pemeriksaan jangan takut. Yang lebih takut bila.. dh sampai stage 4 .. bru tahu sakit yg kronik.. bertindak sebelum parah .

    ReplyDelete
  22. ada endoskopi dari lubang anus ke ?? sy tk tau sma ada sy sakit apa di bahagian anus ... mtk tolg spe2 reply .. please ..

    ReplyDelete
  23. ada endoskopi dari lubang anus ke ?? sy tk tau sma ada sy sakit apa di bahagian anus ... mtk tolg spe2 reply .. please ..

    ReplyDelete
  24. Sya bru lepas tadi..mula2 letak ubat kebas dh mulut.saya x leh nafas sgt sebab time tu selsema..kahak n beringus..bila keluarkan kahak n hingus dia bgi bius..doc dh pgang benda tu and suruh rileks..tiba2 saya tersedar dh ada kt katil dlm wad..huhu x sedar dh lepas..doc ckp yg sama injap tu masalah..longgar

    ReplyDelete
  25. saya pun bakal buat endoskopi juga.tp minggu depan baru temujanji dengan doktor untuk pemeriksaan.biasanya selepas temujanji, berapa lama masa yg perlu kita tunggu untuk buat endoskopi di hospital kerajaan.sy rasa sgt tak selesa skrg sbb rasa mcm ada benda tersangkut je kat tekak ni.

    ReplyDelete
  26. saya pun bakal buat endoskopi juga.tp minggu depan baru temujanji dengan doktor untuk pemeriksaan.biasanya selepas temujanji, berapa lama masa yg perlu kita tunggu untuk buat endoskopi di hospital kerajaan.sy rasa sgt tak selesa skrg sbb rasa mcm ada benda tersangkut je kat tekak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lah mcm saya😭😭😭 baru je buat 6/5... sampai sekarang tekak sakit macam ada yang menyangkut😭 normal ke tu

      Delete
    2. Boleh ilang ke sakit tu?

      Delete
  27. Saya dh buat endoskop 2 kali dh.baru2 ni buat bln april yg lalu.doktor xde bgtau plak injap perut saya longgar.hasilnya cuma ada jangkitan kuman & ulser usus.dh mkn ubat antibiotik, vencid, ganaton & pantropazole tp masalah kembung masih belum hilang smpai skrg.dh x tau nak buat ape dh dgn masalah kembung yg dialami setiap hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun alami yg sama dah 2 kali buat endoskopi tapi stil jawapan yg sama injap longgar...solution dr ckp...setiap sejam atau dua jam makan ape saja...buskut ke roti ...tapi setiap dua jam...alhamdulillah bila saya cuba buat saya x alami sakit perut....tapi smpai bila saya kena kunyah setiap sejam atau dua jam?...larat ke.kunyah je...tapi bila dah ok...saya abaikan makan sejam...sakit tu dtg balik...jadi memang betul kena makan kerap supaya angin x masuk....sekarang saya minum barli....ok la...tapi kadang2 kena serang jugak sebab makan pedas ...asam...semua tu dr x bagi...bole buat dinding perut luka...jadi saya buntu sekarang x tau nak wat camna....
      puasa lagi la saya x dpt sambut...sebab melibatkan seharian x makan...
      dah cuba thn ni 2017...puasa...masuk ari kedua je saya muntah2...trus saya x puasa ....puan ashieta ade solution x?..kalau ade bole share ngan saya...bole fb messenger saya..hayatie.othman

      Delete