Friday, September 14, 2012

Menepati Janji:Aku dan PTPTN


JANJI DITEPATI!Bila aku tulis macam ni mesti ramai yang ingat pasal slogan Hari Kemerdekaan Ke-55 Negara kita.Slogan Janji Ditepati yang telah menjadi kontroversi bila dikatakan menjadi trade mark sebuah parti politik dinegara ini.Ada orang yang tak kisah dengan slogan ni.Ada yang membantah giler babeng dan ada yang sokong 800%.
Aku pulak pada awalnya memang "dok dang mikir" (bahasa teganu) kenapa slogan macam ni diguna pakai sebagai slogan Hari Kemerdekaan Negara.Memang terang-terang nampak kecederungan kearah politik.Kenapa Hari Kemerdekaan harus dipolitikkan pada fikiran aku??Tapi selepas aku buat kajian secara lebih mendalam  sehingga ke teras bumi,maka dengan ini aku dah boleh terima kenyataan.Jika difikirkan secara positif memang ada logik jugak slogan ni.Nah,mesti ada orang akan cakap aku ni "barua kerajaan,anjing kerajaan,pro kerajaan,orang kerajaan" sebab sokong kerajaan.
Yesza,aku memang penyokong kerajaan kerana kerajaan pemerintah sekarang ni la yang banyak membantu aku dan rakyat Malaysia sejak dari kecik sampai besar panjang sekarang ni dengan menyediakan kemudahan asas,kemudahan infrastruktur dan pelbagai lagi kemudahan lain.Nak harap "pihak" yang satu lagi tu memang "gelap gambo la.Padan sembang jer pah ceroh.dari dulu pah lening" (bahasa teganu).
 

Okey,kembali ke pangkal jalan.Sebenarnya entry ni bukan aku nak citer politik.Aku nak citer pasal aku yang telah "Menepati Janji".Lebih kurang jer bunyi kan.Hahahaah.

Alhamdulillah.Dengan iziNya pada tanggal 7 September 2012 aku telah "Menepati Janji" dengan melunaskan segala hutang dengan Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN).Setelah beberapa tahun bergelar penghutang dengan pelbagai dugaan dan cabaran seperti diberi beberapa surat cinta dari pihak peguam,dipanggil ke mahkamah (macam buat kesalahan dibawah Akta 39B pulak rasenye),diblack list dan dihalang keluar negara.
Akhirnya semuanya telah berakhir!Ceh macam terseksa giler bunyi nyer kan.Padahal takde apa pun.Citer jer lebey.Standard la bila dah kita berhutang dengan orang wajib la bayar.

Aku bukanlah penghutang yang ada track record bagus dengan PTPTN.Sebelum ni pun sekadar bayar RM50 jer sebulan.Itu pun banyak miss bayar sampai makan tahun.Tapi dah kene blacklist dan takleh keluar negara (cadang ada rezeki nak buat umrah/haji) memang kelam kabut jugak jadinya.So,bila duk bermesyuarat exco bersama ahli keluarga,keputusan diambil untuk setlekan semua.Dengan izin Allah semuanya jadi kenyataan.


Untuk setlekan loan ni,aku dan family bergerak ke Pejabat PTPTN Kuantan pada hari Jumaat 7 September 2012 yang juga hari lahir aku.Alhamdulillah,aku sampai dalam pukul 12.15 tengahari di PTPTN Kuantan.Aku berjumpa dengan staff PTPTN untuk bertanya baki pinjaman sebenarnya yang perlu aku bayar.Setelah diberi penerangan,baki yang ada RM10,000 +++ (aku dah lupa berapa jumlahnya).Tapi staff kat situ bagi tau yang dia perlu buat pengesahan baki pinjaman dengan Ibu Pejabat PTPTN Kuala Lumpur (HQ) sebelum urusan pembayaran boleh dibuat.

So,tunggu punya tunggu takde respon dari HQ.Aku tengok jam baru pukul 12.30 tengahari.Takkan staf HQ dah rehat.Setahu aku waktu rehat hari Jumaat start pukul 12.45 tengahari sampai 2.30 petang.Ni pukul 12.30 tengahari dah hilang semua.Aku nak setle secepat mungkin sebab nak gerak balik Terengganu balik.Malam tu aku kene bertugas di Program YAB Menteri Besar Terengganu.

Staff kat situ bagitau aku yang dia still tak dapat respon dari HQ dan suruh aku datang balik lepas solat Jumaat.Ok fine.Selepas solat Jumaat,aku terus ke PTPTN sekali lagi.Aku tak singgah makan tengahari dulu sebab nak setle hal ni cepat.Sampai kat PTPTN dalam puluk 2.30 petang staff kat situ bagitau masih takde respon dari HQ.Takpelah aku sabar menunggu.Tunggu punya tunggu,customer keluar masuk silih berganti,4 jenis surat khabar kat situ semua habis aku baca tapi masih takde perkembangan.Tengok jam dah pkul 3 petang.Kesabaran mula terhakis.Takkan pukul 3 petang staff HQ tak masuk keje lagi!!
Aku masih menunggu dengan tahap kesabaran yang semakin terhakis.Abang security guard yang tengok keadaan aku yang dah tension cuba menenangkan keadaan.Dia bagitau aku urusan pengesahan baki memang makan masa sikit.Yela bang.Ni bukan lama sikit.Tapi dah lama banyak!Dah boleh jadi tekanan mental dah ni.

Hampir pukul 4 petang baru baru la staff kat situ panggil aku ke kaunter.Setelah dibuat pengesahan dengan HQ jumlah yang perlu aku bayar naik jadi RM11,539.Aik macam leh naik pulak ni aku tanya staff tu.Dia cakap jumlah tadi tak masuk lagi kos guaman dan tax ape lagi ntah sebab dah lebih dari jadual pembayaran.Sepatutnya aku kene setle tahun 2011.Kos tu belum lagi masuk kos yang aku kene bayar kat peguam sebab hantar suarat cinta kat aku sebelum ni.Lepas aku puashati dengan penerangan yang diberikan urusan pembayaran pun dibuat dan semuanya selesai.

Bila difikirkan balik angin juga aku sebab terpaksa membuang masa yang agak lama kat situ.Nak bagi duit pun terpaksa tunggu lama.Kalau tak bayar cepat jer diaorang hantar surat lawyer.Citt!Tak heran la ramai yang complain dengan mutu perkhidmatan PTPTN selama ni.Memang agak "slow" dalam bahasa sopan atau bahasa kasarnya "lembap".Kalau telefon hotline PTPTN comfirm kene acap kali baru la leh bercakap dengan pegawai khidmat pelanggan.Itu pun kalau bernasib baik dapat bercakap la.Jenuh la tunggu dengar mesin akan cakap "sila tunggu sebentar.talian akan disambung kepada pegawai bertugas" diselang seli dengan lagu PTPTN.Sekali dua takpelah.Ni sampai 10 kali apejadahnya.Aku pernah kene.10 minit duk dengar mesin ulang dialog tadi dan lagu PTPTN.Last-last sekali talian putus macam tu jer.BUDUS!!!

Sabar..Sabar..Tetiba jadi emo + bengang dengan kejadian berlaku.

Disebabkan urusan pembayaran selesai lambat,so aku pun cancel nak pegi keje malam tu.
Apepun terima kasih kepada PTPTN kerana sudi membantu aku masa kat UiTM dulu.Kalau PTPTN tak tolong beri pinjaman dulu.Mungkin aku mengalami masalah kewangan waktu tu.Yela,aku bukan orang kaya ada berjuta-juta lemon duit dalam bank.Walaupun sekadar pinjaman,sekurang-kurangnya ringan la beban aku sikit.Terima kasih PTPTN.
Tak sia-sia kerajaan mewujudkan PTPTN.Dapatlah jugak anak-anak muda terutama anak Melayu sambung belajar ke IPTA/IPTS.Nak harapkan duit simpanan berapa la sangat yang ada kan.Kos sambung belajar boleh tahan jugak tinggi.Ada PTPTN ni lepas la "bernyawa"sikit.

 

Cuma satu la,harap PTPTN dapat memperbaiki mutu perkhidmatan.Biarlah lebih "cekap dan cergas" dalam penyediakan perkhidmatan kepada pelanggan.Kalau duk main slow/lembap masalah jugak.Orang nak bayar hutang boleh jadi putus angin kalau terpaksa tunggu lama kerana masalah yang remeh-temeh.
Okey aku stop kat sini.Oooooo,satu lagi aku nak pesan.Yang mana ada buat pinjaman dengan PTPTN tu sila bayar walaupun RM50 sebulan.Janganlah buat keras tak nak bayar kononnya duit pinjaman tu duit rakyat.Cuba fikir macam orang educated sikit.Korang tu graduan.Kalau fikir macam budak tadika baik korang tak payah pegi IPTA/IPTS!Buang masa jer.So,sila bayar.Tepatilah Janji seperti yang korang setuju masa sain surat perjanjian PTPTN dulu.Bye
 
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :

Semua dosa-dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya. 

Jiwa orang-orang mukmin tergantung dengan hutangnya (iaitu tidak di hukum kepadanya selamat

Penangguhan (hutang) oleh orang yang berkuasa membayar, adalah satu kezaliman, halallah maruahnya dan jika hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang) boleh mengambil tindakan ke atasnya dan maruahnya. 


Moral of the story,aku telah "Menepati Janji".Anda Bila Lagi?

No comments:

Post a Comment