Monday, September 3, 2012

Aku & Ramadhan & Syawal 2012

Pic:Google

Alhamdulillah..Syukur pada Allah kerana dengan limpah kurnia dan rahmatnya aku masih mampu untuk menulis.Kali ni aku nak bercerita pasal bulan ramadhan dan syawal pada tahun ni.Kira aku rangkum sekali la 2 cerita dalam entry ni.Nak buat entry lain2 takut aku ni ketandusan idea seperti mana padang jarang padang terukur.Korang bayangkanlah camne gersang gurun,camtu la gersang idea aku.Kuikukui.
Okey,back to the future.Eh bukan,back to the topic.So,kali ni aku nak bercerita pengalaman Ramadhan dan Syawal aku pada tahun 2012 ni.Sekali lagi aku ingin panjangkan kesyukuran pada Allah kerana dengan izinNya aku berjaya menjalani ibadah puasa tanpa sebarang permasalahan.Walaupun puasa kali ni,aku FAIL jugak sehari kerana sakit gigi dan terpaksa cabut gigi disebabkan gusi bengkak dan bernanah.Tapi overall,aku CEMERLANG,GEMILANG DAN TERBILANG kali ni.Sempena bulan Ramadhan,aku telah membuat keputusan untuk menolak segala tugasan lapangan.Dan seperti Ramadhan tahun lepas,aktiviti dibulan yang penuh berkat aku isi dengan menunaikan solat sunat terawih berjemaah di Surau Ustaz Man Telaga Mengkudu (surau arwah toki) disamping menjalankan tugas berkaitan selaku AJK surau.Alhamdulillah jemaah surau bulan Ramadhan kali ni memang ramai.Penuh sampai ke pintu jemaah bersolat.Kapasiti maksimum surau 40 orang jemaah.
Seperti keluarga lain,aku dan keluarga menyambutkan kedatangan dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan.Selesai solat sunat Aidilfitri di masjid,aku sekeluarga dan jemaah lain menziarah dan mengadakan majlis tahlil pusara kaum keluarga.Aktiviti seterusnya,berkunjung kerumah sanak saudara sebelum menghabiskan masa hari raya pertama tok menanti tetamu datang berkunjung.Itulah rutin aku dan keluarga bila hari pertama.Tok aku yang uzur hanya tinggal berdua dengan “bibik” dirumahnya.So,dengan adanya aku sekeluarga dan sedara-mara yang datang berkunjung sekurang-kurangnya membuatkan tok gembira.
Ramadhan dan Syawal kali ni memang memberi kelainan pada aku kerana kali ni aku lebih ceria,bertenaga,bersemangat dan sihat jika dibanding 2 tahun sebelum ni dimana tahap kesihatan aku yang agak merosot yang secara tidak langsung menyumbangkan kepada ketidakceriaan dalam diri aku pada ketika tu.Alhamdulillah,aku betul2 bersyukur dengan perubahan ni.Walaupun aku tak sihat sepenuhnya,sekurang-kurangnya perubahan yang dilalui telah mencetus anjakan paradigma dalam diri aku.Aku jadi bertambah yakin dan bersemangat yang suatu hari nanti dengan izin Allah aku akan sihat sepenuhnya.Insyallah.
“Mubin Strike Back”....Setelah 2 tahun aku tak bertugas di hari raya,tahun ni pada 2 Syawal aku bertugas di Program Majlis Aidilfitri YAB Menteri Besar Bersama Perantau di Hotel Permai Kuala Terengganu.Alhamdulillah,aku berjaya melaksanakan tugas dengan jayanya walaupun terdapat beberapa “gangguan”.
Raya kali ni,aku tak berkesempatan nak snap gambar raya.Nak cakap busy,takde pun.Ntahlah,aku sendiri pun kurang pasti kenapa tahun ni aku tak posing.Yang ada pun gambar ketika aku bertugas di Permai jer.Tu pun nasib baik ada orang nak snap gambar aku.Huhuhuhuuhu..
Okeyla.Aku stop dulu sebab idea aku sudah mancapai tahap kegersangan yang melampau.Insyallah,see u all next entry.
 Foto:Ehsan Rakan Setugas

No comments:

Post a Comment