Saturday, January 7, 2012

Radio Amatur

Alhamdulillah..syukur pada Allah hajat aku untuk memilikki radio amatur akhirnya tercapai.15 Dis 2011,aku bersama seorang rakan telah ke Universiti Malaysia Terengganu untuk membeli radio dari seorang peniaga yang membuka gerai jualan sempena exam radio di Dewan Sultan Mizan UMT.Radio yang aku beli ni model TYT TH2R.Radio ni bersifat kompak.Saiznya lebih kecil dari kad kredit.Aku beli dengan harga RM150.Memang berbaloi pada aku kerana diluar radio ini dijual RM230~RM280 seunit.Macam biasa la bila dah ada barang baru mesti nak explore.So,balik rumah aku pun study manual radio.Alhamdulillah,akhirnya aku berjaya menggunakan radio ni.



Pada awalnya aku berminat untuk membeli radio model Motorola MT777.Sebelum ni aku banyak buat research pasal radio2 yang sesuai bagi peminat baru radio amatur macam aku.Kebanyakkan daripada mereka yang berpengalaman mencadangkan model MT777.Kebetulan lak aku pun memang minat model & design motorola ni.Memang terus jatuh cinta.hahahaha.Sebelum ni aku pernah guna walkie talkie model motorola GP328 yang rupa bentuk dia hampir sama dengan MT777.

Disebabkan rasa cinta yang amat mendalam terhadap radio model motorola ni,jadi 19 Dis 2011 aku pun beli radio ni dari sebuah kedai maya yang dikenali "kedairadiochanglun".Harga pasaran radio RM380.Tapi aku beli dengan harga RM320.Tokey kedai ni cakap dia buat promosi akhir tahun..Iyolah tu.Bisnes maaa..Hahahahaha.

Walaupun sekarang aku dah ada 2 radio,tapi aku tak boleh berkomunikasi dengan pengguna radio amatur lain sebab takde lesen lagi.So buat sementara ni aku hanya "monitor"atau lebih dikenali sebagai "perbualan mereka di udara disamping mempelajari cara dan istilah@bahasa yang digunakan ketika berkomunikasi.Golongan yang takde lesen mamcam aku dikenali sebagai SWAL (Short Wave Amateur Listener).Insyallah,jika aku diberikan kesihatan yang baik suatu hari nanti,aku akan mendapatkan lesen yang sah!
Foto:TYT TH-2R
Foto:Motorola MT777

Foto:Sedang beraksi

No comments:

Post a Comment