Thursday, September 29, 2011

Monsoon Cup...

Foto: Team TTI bersama jurulatih,Nurul


Foto: Aku sebagai grender


Foto: Team TTI

Foto: Keputusan Perlumbaan
 (*Kesilapan teknikal berlaku pada Race 5 apabila tempat pertama  yg sepatutnya 
dimenangi oleh TTI tetapi diumumkan  dimenangi oleh TESDEC.Kesilapan ini telah 
diakui oleh pengadil)

Foto: Team TTI bertungkus lumus mengendalikan perahu layar.

Foto: Team TTI sedang membuat persiapan

Foto: Perlumbaan sedang berlangsung

Foto: Di beri penerangan oleh jurulatih

Foto: Pesaingan sengit diantara pasukan

Foto: Cuba dipintas oleh pasukan lawan

Foto: Macam nak terbalik

Foto:Barisan jurulatih

Foto: Mr.Peter(Ketua Jurulatih) sedang memberi taklimat



Monsoon Cup..bila sebut jer ramai orang dah terbayang perahu layar..yup,perahu layar.sebenarnya Monsoon cCup adalah satu acara perlumbaan perahu layar peringakt antarabangsa yang diadakan Ri-Yaz Heritage setiap hujung tahun..musim tengkujuh.

Dulu aku x faham pun macamane perlumbaan ini dijalankan dan macamane susahnya menjadi peserta dalam perlumbaan ini..Alhamdulillah,semasa aku bertugas di Taman Tamadun Islam (TTI) aku telah diberi peluang oleh majikan untuk mewakali syarikat untuk menyertai perlumbaan perahu layar ni.cuma yg bezanyer perlumbaan ini tidak dianjurkan pada masa yg sama monsoon cup berlangsung. perlumbaan yg aku sertai ini adalah anjuran Marina Club terbuka pada syarikat2 perhotelan,perlancongan dan pusat kemahiran tempatan sekitar Terengganu.

Dalam perlumbaan ini setiap pasukan  akan menggunakan perahu layar yang sama digunakan oleh pasukan perlumbaan monsson cup sebenar.sebelum perlumbaan,aku dan kawan2 telah diberi taklimat,latihan macam cara untuk mengendalikan perahu layar ini. bila tiba hari pertandingan,setiap pasukan berusah keras untuk menjadi pemenang.semua crew bertungkus lumus memainkan peranan masing2 di ats perahu layar bagi memastikan perahu layar beroperasi ditahap maksimum.


Pasukan aku telah menang untuk beberapa pusingan diperingakat saringan.namun disebabkan kesilapan teknikal dari segi pengiraan markah.pasukan aku gagal ke perlumbaan peringkat seterusnya. kesilapan ini diakui sendiri oleh pegawai/pengadil yang bertugas.disebabkan kesilapan ini haya disedari disaat akhir iaitu selepas majlis pengumuman pemenang.tiada apa yang daapt dilakukan kecuali menerima keputusan rasmi dengan redha..keadaan ini amat mengecewakan setiap ahli pasukan aku.namun disebalik kekecewaan ini,kami semua bersyukur sebab diberi peluang untuk merasai pengalaman yang menarik ini...

No comments:

Post a Comment